Brev:
Selektivt spisende - 20 mdr.
24. juli 2015
Alder:
20 mdr.
Selektivt spisende - 20 mdr.
Kære Helen.
Vores søn på 20 måneder har tidligere spist alt hvad vi har serveret for ham med god appetit - men gennem de sidste par måneder, er det bestemt ikke alt, han har lyst til.
Han spiser af en rumopdelt tallerken. Til nogle måltider vil han f.eks. kun spise blomkål og lader kød og kartofler ligge, ved næste måltid er det måske kun frikadellerne han spiser og næste dag kun tomater eller æg. Det er samme mønster i vuggestuen. Herhjemme spiser vi altid sammen ved bordet - og han virker glad for den mad, han spiser. Nogle gange spiser han slet ikke - og så må jeg indrømme, at jeg efter måltidet er slut bliver så bekymret, at jeg giver ham en yoghurt med sukker, som han næsten altid spiser. Det sker ca. 2 gange om ugen. Jeg føler, at der er god stemning ved bordet og at alle hygger sig, men må indrømme at jeg ind imellem er tilbøjelig til at sige ting som: "uhm, skal du ikke smage frikadellen skat osv."? Det piner mig simpelthen så meget, da jeg er bange for, om han skal blive underernæret. Han er normalvægtig - men til den slanke side.
Mine spørgsmål er:
- Er det farligt for ham, at han nogle dage f.eks. slet ikke spiser protein (andet end i yoghurt)? Nogle dage får han kun frugt og grønt, men spiser så utrolig meget mad dagen efter.
- Er det ok, at jeg giver ham yoghurten på de dage, hvor han ikke har spist noget til måltidet?
- Har du nogle idéer til, hvordan jeg kan hjælpe ham til den samme madglæde, som han havde tidligere?
Hilsen